Факултет по математика и информатика - Основни характеристики на учебния план за направление 4.6 Информатика и компютърни науки |
 |
ОСНОВНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ НА УЧЕБНИЯ ПЛАН
- Учебният план е разработен съгласно Наредба за държавните изисквания за придобиване на висше образование на образователно-квалификационните степени „бакалавър“,, „магистър“ и „специалист“ от 2002 г., а от началото на учебната 2004/05 е в съответствие и с Наредба № 21 от 30.09.2004 г. за прилагане на система за натрупване и трансфер на кредити във висшите училища. Изготвен е от комисия, включваща ръководителите на катедри (или оторизирани от тях представители на катедрата), обсъден е по катедри, приет е от Факултетния съвет и е утвърден от Академичния съвет.
- Учебният план отразява резултатите на образователния проект на Европейската комисия Tuning Educational Structures in Europe за разработване от представители на над 140 университета на образователните стандарти във висшето образование на обединена Европа според Болонския процес. Редовен член на работната група по математически науки беше ФМИ на ПУ. Разработените стандарти бяха отразени в нормативните документи на страните членки на ЕС.
- Учебният план има ясна връзка с мисията, целите и задачите на Стратегията за развитие на ПУ (2011-2020). По-специално учебният план е в унисон с мисията да се провежда качествено университетско обучение по специалността, спомага за поддържане на целта ФМИ и ПУ да са водещ образователен център по специалността, да се реформира образованието на базата на съвременните информационни и комуникационни технологии и да се повишава качеството на обучението, интеграционното ориентиране и поддържане на висока конкурентоспособност на ФМИ и ПУ по специалността.
- Учебният план е в съответствие с принципите за устойчивост на проект на Европейския социален фонд: BG051PO001-3.1.07-0009; №Д01-3609/19.02.2013 г. „Повишаване на качеството на обучение по информатика и ИКТ във ФМИ при ПУ чрез създаване и прилагане на устойчив модел за актуализация на учебните планове и програми, съобразно стратегията на ЕС за растеж „Европа 2020“ и изискванията на трудовия пазар“. Настоящият учебен план е разработен съвместно с Българската асоциация на софтуерните компании – БАСКОМ и Клъстер информационни и комуникационни технологии Пловдив – ИКТ Клъстер Пловдив.
- Учебният план е в синхрон със стандартите на IEEE и ACM, с международния стандарт ISO/IEC TR 19759:2005 (SWEBOK), съответства на „Стратегически изисквания на софтуерната индустрия за реформа на образователната система“ на браншовите организации в сферата на ИКТ: БАСКОМ, Българската асоциация по информационни технологии – БАИТ, Българската уеб асоциация, ИКТ Клъстер, Европейският софтуерен институт – Център Източна Европа, Асоциацията телекомуникации – АСТЕЛ. Учебният план дава възможност за практическа насоченост на обучението, за да се отговори на изискванията на трудовия пазар и да се повиши конкурентоспособността на обучаваните студенти.
- Една академична година се състои от три триместъра (Есенен, Зимен и Пролетен).
- Аудиторната заетост през всеки триместър за редовна форма на обучение е в рамките на 10 седмици, а за задочната форма на обучение - в рамките на 3 седмици.
- Учебният план съдържа задължителни дисциплини, фундаментални за специалността. Избираемите дисциплини профилират обучението на студента в избрана от него област по специалността. С факултативните дисциплини студентите придобиват познания в различни области, имащи отношение към специалността му, като: икономиката, правото, бизнеса, психологията, философията, езиковото обучение и други.
- Ако студент е положил исупзпити по повече избираеми дисциплини, то те се вписват в дипломата. За избираеми или факултативни дисциплини може да се признаят и дисциплини, невключени в учебния план, по които са положени вече изпити в друга специалност на ФМИ на ПУ (или на друг факултет или друг университет, ако студента се е прехвърлил), както и от специализации у нас или в чужбина по академичен обмен.
- Обучението завършва с писмен държавен изпит или защита на дипломна работа.
- Оценяването по дадена учебна дисциплина се извършва на изпитните сесии след всеки триместър или с текуща оценка по време на триместъра. Основната форма на изпитване е писмен изпит (вкл. електронен вариант), завършващ със събеседване със студента, когато се оформя крайната оценка и се съобщават мотивите за нея.
- Един ECTS кредит се равнява на 30 учебни часа студентска натовареност. Студентската учебна натовареност включва аудиторна и извънаудиторна заетост.
- Сравнение на традиционните и ECTS оценки се дава в следната таблица:
Традиционна оценка
|
ECTS оценка
|
цифрова
|
словесна
|
буквена
|
словесна
|
6
|
ОТЛИЧЕН
|
A+
|
EXCELLENT
|
5,75
|
ОТЛИЧЕН
|
A
|
EXCELLENT
|
5,5
|
ОТЛИЧЕН
|
A–
|
EXCELLENT
|
5,25
|
МНОГО ДОБЪР
|
B+
|
VERY GOOD
|
5
|
МНОГО ДОБЪР
|
B
|
VERY GOOD
|
4,75
|
МНОГО ДОБЪР
|
C+
|
GOOD
|
4,5
|
МНОГО ДОБЪР
|
C
|
GOOD
|
4,25
|
ДОБЪР
|
C–
|
GOOD
|
4
|
ДОБЪР
|
D+
|
SATISFACTORY
|
3,75
|
ДОБЪР
|
D
|
SATISFACTORY
|
3,5
|
ДОБЪР
|
E+
|
SUFFICIENT
|
3,25
|
СРЕДЕН
|
E
|
SUFFICIENT
|
3
|
СРЕДЕН
|
E–
|
SUFFICIENT
|
2,75
|
СЛАБ
|
Fx+
|
FAIL
|
2,5
|
СЛАБ
|
Fx
|
FAIL
|
2,25
|
СЛАБ
|
F+
|
FAIL
|
2
|
СЛАБ
|
F
|
FAIL
|
ОЗНАЧЕНИЯ КЪМ ХОРАРИУМА НА УЧЕБНИЯ ПЛАН:
А – аудиторни часове; Л – лекции; Лс – лекции седмично; У – семинарни упражнения; Ус – семинарни упражнения седмично; Лб - лабораторни упражнения; Лбс – лабораторни упражнения седмично; СП – самоподготовка; О – общо; К – ECTS кредити; ФИ – форма на изпитване; Г – академична година; Тр – триместър; Н – номер на триместъра; И – изпит; ТО – текуща оценка; Зв – заверка; Е – есенен, З – зимен, П – пролетен
Документът е актуализиран с решение на ФС на ФМИ – Протокол № 17 / 19.04.2017 г. и на Академичен съвет на ПУ – Протокол № 18 / 24.04.2017 г.
|
|
|