Форум Поща Карта на сайта Търсене Връзки Контакти
Начало Новини    English
Избираеми дисциплини ЗИМЕН сем. 2022/23 ЗАДОЧНО ОБ.

ИЗБИРАЕМИ И ФАКУЛТАТИВНИ ДИСЦИПЛИНИ  

ЗИМЕН СЕМЕСТЪР 2022/2023

(бакалавърски специалности – ЗАДОЧНО ОБУЧЕНИЕ)


Уважаеми студенти от задочна форма на обучение,

съгласно новите и актуализираните учебни планове на семестри, през Зимен (първи) семестър на 2022/2023 уч. г. е заложено обучение по две (2) избираеми дисциплини за специалности:

  • Информатика – 2 курс,  3 курс;
  • БИТ – 2 курс, 3 курс, 4 курс;
  • СТД – 2 курс, 3 курс, 4 курс;
  • Софтуерно инженерство – 2 курс, 3 курс;

 по една (1) избираема дисциплина и една (1) факултативна дисциплина за специалности:

  • Информатика – 4 курс;
  • Софтуерно инженерство – 4 курс.

Записването за факултативна дисциплина ще се проведе онлайн чрез следния Google формуляр.

Броят на студентите за всяка избираема дисциплина е ограничен.

За избираема или факултативна дисциплина се признава и дисциплина, невключена в учебния план на съответната специалност, по която е положен вече изпит в друга специалност на нашия или други факултети. 

Записването за избираеми дисциплини ще се проведе онлайн на следния адрес:

http://izbiraemi.fmi-plovdiv.org/.

Вход в системата – с факултетен номер и ЕГН.

Първоначален достъп до сайта за 2022/23 уч. г. се осъществява с Вашия факултетен номер и ЕГН за парола, след което ще бъдете поканени да промените паролата си преди да можете да използвате функционалностите на сайта.

Предпочитанията Ви за избираеми дисциплини (класирането им от Вас на 1-во, 2-ро, 3-то и т.н. място) се запаметяват автоматично от системата (няма бутон "Изпрати"). Можете да проверите дали предпочитанията Ви са съхранени, като заредите отново страницата за избор на дисциплини.

Молим студентите, когато подреждат желанията си за избираеми дисциплини, да НЕ посочвате дисциплини, по които вече сте провели обучение и имате поставена оценка.

 

Записването за избираеми дисциплини и за факултативна дисциплина ще протече на два етапа.

Първи етап. През периода 02.09–12.09.2022 г. една (1) избираема дисциплина (виж Списък № 1 за Избираема дисциплина 1) трябва да запишат студентите от специалности:

  • Информатика – 2 курс,  3 курс, 4 курс;
  • БИТ – 2 курс, 3 курс, 4 курс;
  • СТД – 2 курс, 3 курс, 4 курс;
  • Софтуерно инженерство – 2 курс,  3 курс, 4 курс.

Обучението по тази дисциплина ще се проведе на дати 22.09.2022 г. и 23.09.2022 г.

ВТОРИ ЕТАП. През периода 13.09–20.09.2022 г. една (1) избираема дисциплина (виж Списък № 2 за Избираема дисциплина 2) трябва да запишат студентите от специалности:

  • Информатика – 2 курс,  3 курс;
  • БИТ – 2 курс, 3 курс, 4 курс;
  • СТД – 2 курс, 3 курс, 4 курс;
  • Софтуерно инженерство – 2 курс,  3 курс.

През периода 13.09–20.09.2022 г. една (1) факултативна дисциплина (виж Списък № 3) трябва да запишат студентите от специалности: 

  • Информатика – 4 курс; 
  • Софтуерно инженерство – 4 курс. 

Записването за факултативна дисциплина ще се проведе онлайн чрез следния Google формуляр.

Само в случай, че вече сте провели обучение и имате оценки по ВСИЧКИ предложени в списъка факултативни дисциплини (като избираеми дисциплини в учебните планове на триместри от предходни академични години), то моля, вместо факултативна дисциплина от този списък, изберете втора избираема дисциплина за този семестър от системата за записване (http://izbiraemi.fmi-plovdiv.org/).

Обучението по тази дисциплина (избираема или факултативна) ще се проведе на дати 24.09.2022 г. и 25.09.2022 г.


СПИСЪК № 1 НА ИЗБИРАЕМИ ДИСЦИПЛИНИ

(ИЗБИРАЕМА ДИСЦИПЛИНА 1) 

1. Анализ на международните икономически отношения, доц. д-р Д. Грибачева, гл. ас. д-р А. Христов (за всички) 

Икономиката на всяка страна е включена в световното стопанство. Международните икономически отношения включват международна търговия, международен обмен на капитали и необходимата за това национална валута. Целта на курса е запознаването на студентите с основните аналитични модели на международните икономически отношения. Разглеждат се както микроикономически така и макроикономически модели – модел на Адам Смит, модел на Рикардо, модел на Хершкер-Олин, модел на Флуд-Гарбер, модел на Дорнбуш, модел на Суан, модел на Беласа-Самуелсън, модели на стабилен валутен курс, модели на платежния баланс. Акцентира се на приложението на разнообразен, но несложен математически апарат от линейна алгебра, аналитична геометрия и математически анализ. Студентите се запознават и с приложението на икономическите модели за решаването на проблемни казуси с конкретни данни, взети от икономическите данни за България и други държави от ЕС.

ПРЕДВАРИТЕЛНИ ИЗИСКВАНИЯ: Основни твърдения от курсовете по линейна алгебра, аналитична геометрия и математически анализ.

2. Бизнес приложения за Интернет с HTML, CSS и JavaScript, проф. д-р Минчо Сандалски   (за всички) 

Целта на избираемата дисциплина е студентите да получат базови знания за основните понятия, методи, технологии и програмни средства, които се използват в теорията и практиката за програмиране в Internet, насочени към информационната услуга World Wide Web. Особено внимание се обръща на възможностите на езиците HTML, CSS и JavaScript, които се използват за реализиране на Wеb-страници. Студентите ще бъдат запознати с базовите средства за представяне на мултимедийни елементи и хипервръзки в Web-страниците, както и с възможностите за диалог с посетителите на Web-сайтове.

3. Бизнес статистика с SPSS, гл. ас. д-р Атанас Иванов (за всички) 

Със стремителното напредване на информационните технологии и повсеместното използване на компютри, фактор от основна важност е натрупването на големи количества от разнородна информация. В сферата на бизнеса и икономиката ежедневно се събират данни за продажби, складови наличности, за инвестиции, финансови данни и др., основно от числов тип. Възниква нужда от тяхната статистическа обработка с цел систематизиране, извличане на основни тенденции, предвиждания и др. Целта на предлаганата избираема дисциплина е бързо и лесно навлизане на студентите в статистиката с помощта на IBM SPSS - един от най-разпространените статистически пакети за обработка на емпирични данни, с широко приложение както в по-големи организации, занимаващи се със социологически, икономически и маркетингови изследвания, така и в малки и средни фирми, университети и др. области. Курсът включва следните основни теми: Начална обработка на данни, Модифициране на данни, Графично представяне, Разпределения, тестове и проверка на хипотези, Корелационен, дисперсионен, регресионен анализ и др., Анализ на временни редове. Обучението се провежда изцяло с компютър и се решават практически задачи с ориентация към бизнеса. За самостоятелна работа се задават домашни и курсови работи. Успешно завършилите обучението по тази учебна дисциплина ще са добили практически знания и умения да подбират подходящ метод, да обработват реални данни с помощта на SPSS и да интерпретират получените резултати. Курсът е предназначен за всички курсове. Не се изискват предварителни познания по статистика.

4. Водене на преговори и разрешаване на конфликти 2 част, проф. д-р Асен Рахнев, хон. ас. Илиан Иванов (за всички) 

Конфликтът е постоянен спътник на човечеството и по своята същност е една от формите на борбата за съществуване, един от механизмите на естествения подбор. Конфликтите са обективна реалност и като такива настоящата дисциплина изучава природата, причините, типа и динамиката на конфликтите, пътищата, методите и средствата за тяхното предотвратяване и регулиране. Студентите ще имат възможност да усвоят умения, които да им бъдат полезни да усвоят способите за съдебно и извънсъдебно разрешаване на спорове, основните умения за убеждаване. Да се запознаят с историческата същност на религиозните конфликти и световните кризи, както и тяхното управление. Ще могат да усвоят етикета на публичното говорене. Засегнати са способите на дипломацията за управление на международни кризи. Дисциплината е подходящо съчетана с ролеви игри, които поставят участниците в реални ситуации за справяне с различни проблеми.

5. Въведение в блокчейн и проектирането на крипто валути, доц. д-р Силвия Гафтанджиева, гл. ас. д-р инж. Георги Пашев (за всички) 

Биткойн и други криптографски валути привличат внимание през годините, тъй като системите продължават да се развиват. Този курс разглежда дизайна на биткойн и други криптовалути и как те функционират на практика, като се фокусира върху криптографията, теорията на игрите и мрежовата архитектура.

ПРЕДВАРИТЕЛНИ ИЗИСКВАНИЯ: Студентите трябва да имат известен опит в език за програмиране.

6. Въведение в математика на парите, проф. д-р Боян Златанов (за всички) 

Теорема за простата лихва, просто лихва, когато лихвеният период се измерва в дни. Сложна лихва, Вътрешна норма на възвращаемост. Инфлация, индекс на потребителските цени, данъци. Обикновена доходност, бъдеща доходност, безсрочна доходност. Заеми и риск. Амортизаци, амортизационни таблици, периодични плащания. Кредитни карти, площания с кредитни карти, номериране на кредитните карти. Полици, изискуеми облигации, същровищни бонове, облигационнен портфейл. Акциии и фондови пазари, купуване и продаване на акци. Деривативни инструменти, модел на стоковия пазар.

7. Икономическа политика на България и света, проф. д-р Елена Сомова, Светозар Гледачев (за всички) 

Дори за хората, преживяли прехода от социализъм към пазарно стопанство е трудно да асимилират какво точно се е случило. Всеки има гледна точка, но истината винаги е различна.  Всеки знае парче от пъзела, но не вижда цялата картина. А какво остава за хората родени след или около 1989 год. Те виждат само хаос. Но в хаосът винаги има ред.  Курсът търси този ред и отговаря на въпросите от къде е тръгнала българската икономика през какви фази минава и накъде върви. Какви промени следват, през какви етапи ще се премине. Много хора искат да станат бизнесмени, но не знаят посоката на  икономиката и инвестират в грешни отрасли, предварително обречени на загуба. Следва фалит. Това води до социални последици, безработица, загуба на капитал и загуба на време за  пренастройване на икономиката. Това е една от причините  България да е най-бедна в Европейския Съюз. Курсът дава знания и методи как всеки да намери правилната икономическа посока и реализация в един свободен пазар.

8. Интернет банкиране чрез мобилни и онлайн приложения, доц. Генчо Стоицов, маг. Тодор Тодоров (за всички) 

Целта на лекционния курс е запознаване с приложенията за онлайн и мобайл банкиране. Разглеждат се: основни понятия, свързани с начини за достъп до приложенията; функционалности, чрез които се извършват банкови операции (в частност работа с банкови карти – дебитни и кредитни, банкови сметки, кредити, депозити, транзакции, валутни преводи, комунални плащания). Изясняват се мерките за сигурност – sms-нотификация, софтуерен сертификат, квалифициран електронен подпис /КЕП/, електронно кодиращо устройство /Token/ и др. В обзора по дисциплината са включени четири от водещите търговски банки в България (Уникредит Бул-банк АД, Банка ДСК ЕАД, Юробанк България АД - Пощенска банка и Първа инвестиционна банка АД).

9. Информационна сигурност, доц. д-р Николай Касъклиев (за всички) 

Основната цел на курса е запознаване на студентите със задачите, понятията, методите и средствата на информационната сигурност. Разглеждат се  съвременни методи за осигуряване на високо ниво на сигурност на информацията в една организация. Основни теми в курса са: основи на информационна а сигурност, законодателна база, технологии и стандарти в областта, както и технически средства, и др. Прави се сравнителен анализ на различни софтуерни средства за осигуряване на сигурна и надеждна информация. Специално внимание се отделя на организационния и процедурен аспект и различните подходи за оценка на риска.

10. Математически аспекти при описанието на природни системи, доц. д-р Павлина Атанасова (за всички) 

Още от времето преди Нютон, сегашната технологична човешка цивилизация се опитва математически да моделира природата във всичките й аспекти (включително и динамиката на обществата). В една или друга форма, стремежът винаги е бил да се построи симулативен модел (сега компютърно симулиране), с цел извличане на информация за бъдещите или минали динамични състояния на системите, в най-общ смисъл - от предсказване динамиката на финансовите макро-потоци в световната банкова система, през траекториите на космическите апарати, до космологичното разширяване на Вселената. В сегашния етап на университетското образование в България (а и в Европа) се поставя акцент на едната част от познанието - приложната информатика. Пренебрегват се математически познания, които биха ни дали възможност да вникнем по-дълбоко в природата на процесите и явленията във всемира и които ни дават инструмент за компютърно симулиране на така важни модели на еволюционни системи. По-дълбоката математика би ни дала апарат за по-високо квалифицирана работа не само в абстрактните области на познанието, но и най-вече в областта на приложната информатика, приложната икономика, банковото дело, моделиране на обществата и т.н.

11. Математически основи на автоматизираното управление, доц. д-р Георги Костадинов (за всички) 

Разгледани са понятията размито множество, размито отношение и размито изображение, както и операциите над тях. Анализирана е размитостта и неопределеността в задачите възникващи при автоматизирано управление. Формулиран е алгоритъм за ефективно решаване на задачи от математическото програмиране с размити изходни условия. Разгледани са теоретичните основи за вземане на решение при размити релации от предпочитанията в множеството от алтернативи. Курсът е подходящ за всички студенти и докторанти, които желаят да се запознаят с основите на теорията на размитите множества и нейното практическо приложение.

 


 

СПИСЪК № 2 НА ИЗБИРАЕМИ ДИСЦИПЛИНИ

(ИЗБИРАЕМА ДИСЦИПЛИНА 2) 

12. Аналитична бизнес икономика, доц. д-р Д. Грибачева, гл. ас. д-р А. Христов (за всички) 

Бизнес икономиката е тази част от икономическата теория, която се фокусира върху бизнес предприятията и изследва отношението на фирмите с труда, капитала и пазара на стоки и услуги. Целта на курса е запознаването на студентите с основни аналитични методи на бизнес икономиката, основаващи се на математически модели: възстановяване на функцията на търсене; анализ на производствени и разходни функции в зависимост от ролята на фирмата на пазара; анализ на факторната ефективност; крива на опита; бизнес и технологично прогнозиране. Показани са прости, но работещи методи за подобряване на финансовите резултати и перспективите за развитие на фирмите в среда на повишаваща се вътрешна и международна конкуренция. Получените знания могат да бъдат полезни както при работа в големи и средни компании, така и за оптимизиране на личния и семеен бизнес.

13. Апроксимационни и моделни аспекти от областта на „Debugging and test theory“, проф. д-р Николай Кюркчиев, проф. д-р Антон Илиев, доц. д-р Николай Павлов (за всички) 

Целта на курса е запознаване с някои основни факти от областта на теорията на дебъгване и тестване. Особено внимание е отделено на характерни апроксимационни и моделни аспекти – класически и нови в тази вечно актуална тематика. Детайлно се изучават модели от тип Gompertz, Gompertz–Makeham, “deterministic reliability growth curves”, Yamada, Kumaraswamy–Dagum log–logistic, Transmuted Kumaraswamy Quasi Lindley, Yamada–Rayleigh, Yamada–Weibull и други функции и приложението, което те намират в тази сериозна област. Илюстрира се предимството и възможността за използване на величината на най-добро Хаусдорфово приближение за оценка на явлението – “saturation”, в контекста на съществуващите до този момент компоненти – “доверителни интервали” и “доверителни граници”. Изучаването на поведението на разгледаните “Software reliability models” е съпроводено с подходящи реални данни, например: а) data from the Yamada and Tamura monograph for testing Apache HTTP Server Project which is developed and maintained an open-source Apache HTTP server for modern operating systems including UNIX and Windows; б) Online IBM entry software package. Проведени са количествени и качествени сравнения за изучаваните модели с използване на програмната среда MATHEMATICA.

14. Визуално програмиране с Processing, проф. д-р Антон Илиев, ас. Виктор Матански (за всички) 

Курсът има за цел да затвърди основните принципи в обектноориентираното програмиране чрез използването на визуалната програмна среда на Processing (http://processing.org). Ще се разгледат различни програмни стратегии и техники зад компютърните симулации на природни системи. С решаването на практически задачи ще се изяснят основните математически принципи изграждащи физичния свят и как те могат да бъдат приложени в дигиталната сфера.

15. Компютърна математика и софтуер, проф. д.м.н. Снежана Гочева-Илиева, доц. д-р Христина Кулина, гл. ас. д-р Атанас Иванов (за всички) 

Целта на курса е студентите да придобият основни познания за решаване на приложни математически задачи с помощта на софтуер. Решаването на задачи от приложен характер включва създаване на математически модел, алгоритмизиране, програмиране, анализ, графично онагледяване и интерпретация на получените резултати. Ще се използват възможностите за символно и числено моделиране, визуализация на данни и симулации с програмните средства на Wolfram Mathematica и Phyton. Съдържанието на курса включва решаване на приложни задачи, с използване на линейна алгебра, геометрия, математически анализ и статистика. Основно внимание се отделя за придобиване на знания и умения от студентите за представяне на графични обекти с двумерна, тримерна и контурна графика, визуализации и анимации чрез Wolfram Mathematica. Също така ще се изучат основните конструкции и библиотеки за програмиране с езика Phyton и приложението му за решаване на приложни математически задачи, моделиране и прогнозиране на данни с модела Prophet. Оценяването на знанията и постигнатите математически компетентности ще се осъществи чрез разработка и защита на практически проекти, по иновативна методика, усвоена от преподавателите в рамките на европейски образователни проекти. Учебното съдържание на курса не се припокрива и не дублира знанията и уменията на студентите, придобити в редовните учебни дисциплини по „Софтуерни системи по математика“, “Информационни технологии в математиката“, както и в подготовката им за олимпиади, свързани с компютърната математика.

16. Математически модели на класически и квантови системи, доц. д-р Павлина Атанасова (за всички) 

Дълбокият анализ на фундаменталните закони показва, че те са универсални и на тях се подчиняват всички системи във Вселената. Безспорен е факта, че в най-чист вид тези принципи и закони се проявяват в математическите модели на класическата механика, като родоначалник на всяка математическа теория. А като дребно-мащабна тяхна еманация са проявленията им в квантовия свят. Тези две описания на Вселената на различни мащабни интервали, всъщност се базират на общи абстрактни математически концепции. Разбирането, осмислянето и работата с тези концепции, освен по-дълбоко опознаване на света, биха ни позволили и да прилагаме някои инструменти за моделирането и описанието на системи извън този клас. И което е по-важно, за решаване на някои практически оптимизационни задачи (за оптимален добив на ресурс) свързани с приложната математика и компютърното симулиране. Естествените математически инструменти винаги идват от природата.

17. Обектно-ориентирано проектиране със С++, доц. д-р Силвия Гафтанджиева (без специалност Софтуерно инженерство. Молим студентите от Софтуерно инженерство да НЕ посочват тази дисциплина сред желанията си) 

Курсът има за цел задълбочено изучаване на обектно-ориентираната парадигма за проектиране и реализация на софтуерни системи. В рамките на курса студентите се запознават с принципите на обектно-ориентираното програмиране и основни понятия на обектно-ориентирания подход. Особено внимание е отделено на основните методи на обектно-ориентирания анализ и проектиране, както и на средства за представяне на обектно-ориентирани модели. С цел разработване на реални обектно-ориентирани програмни системи детайлно се разглеждат обектно-ориентираните възможности на езика C++. В резултат от задълбоченото изучаване на включените в курса теми, студентите ще могат свободно да използват и прилагат основните понятия, средства и методи на обектно-ориентираното проектиране и програмиране при създаване или оценяване на конкретни обектно-ориентирани програмни системи.

18. Програмиране в среда Arduino, доц. д-р Светослав Енков (за всички) 

Целите на курса са студентите да придобият основни познания за програмирането на 8-битови микроконтролери Atmel AVR в среда Arduino и да се запознаят с принципите на създаването на прости схеми и устройства с тези контролери. Arduino e платформа за електронно прототипиране с отворен код, базирана на гъвкави и лесни за използване хардуер и софтуер. Системата общува със средата, получавайки сигнали от множество сензори и датчици и може да взаимодейства с нея, контролирайки светлини, дисплеи, двигатели и други устройства. Микроконтролерът в платката се програмира с Arduino език за програмиране (базиран на Wiring и подобен на С++) в развойна среда Arduino (базирана на Processing). За нуждите на курса са осигурени платки Duemilanove и Mega2560, както и множество сензори, дисплеи, бутони и прототипни платки, с цел практическото усвояване и тестване на получените знания. Изискванията към желаещите да се запишат на тази избираема дисциплина са: основни познания по програмиране на С++, начални познания по електроника и електротехника (от курса по Физика в средното училище). Не се предвижда да има входен тест. Курсът завършва с разработка и защита на индивидуален проект (схема и програма на устройство с Arduino) и текуща оценка. Дисциплината е предназначена за студентите на ФМИ от всички специалности и курсове, но се препоръчва на студентите от специалност Информатика след 1-ви курс (при взети дисциплини Програмиране и ООП, както и Компютърни Архитектури).

19. Проектиране и управление на локални компютърни мрежи, доц. д-р Генчо Стоицов (за всички) 

Целта на курса е студентите да придобият практически умения за физическо изграждане на локална компютърна мрежа от тип IEEE 802.3 и IEEE 802.11, определяне на нейните TCP/IP конфигурационни параметри и администриране. Акцентира се върху RouterOS (операционна система, използвана в MikroTik рутиращите устройства) и Cisco IOS. За проектиране на по-сложни мрежови топологии се предлагат методически разработки на задачи, включващи реализирането на виртуални топологии. Част от използвания инструментариум е симулационната среда GNS3, осигуряваща възможност за проектиране, конфигуриране и тестване на виртуални топологии. Очакваните резултати са свързани с придобиването на трайни знания и умения за изграждане и управление на малки локални мрежи.

20. Теория на равновесието в неконкурентни пазари, проф. д-р Боян Златанов (за всички) 

Изгражда се модел на пазар с един или няколко участника от страна на производителите и голям брой потребители. Когато производителите са повече от един се приема, че техните реакции във вид на количества произведена стока или предложени цени влияят на търсенето и на предлагането. Разгледана е класическият подход на Корно за намиране на условия за наличие на равновесие в пазари с повече от един участник с помощта на максимизиране на функциите на печалба на участниците. Изследвана е връзката на равновесните цени, когато броя на производителите се увеличава. Предложен е алтернативен подход с използване на функциите на реакция на всеки от производителите и теорията на двойки и тройки неподвижни точки при намиране на условия за съществуване и единственост на равновесните производства. Този подход позволява да се разшири класът от модели, където може да се изследва равновесие, а също така и стабилност на равновесните производства. Моделът има предимството, че обединява моделите на Корно, когато производителите се конкурират за количества и моделите на Бертранд, когато производителите се конкурират за цени.

 


 

СПИСЪК № 3 НА ФАКУЛТАТИВНИ ДИСЦИПЛИНИ

(за специалности Информатика и Софтуерно инженерство, 4-ти курс)

21. Бизнес право 1 част, проф. д-р Асен Рахнев, хон. ас. Илиан Иванов (факултативна дисциплина) 

„Бизнес право” е компилация от няколко правни отрасли, които се изучават самостоятелно в юридическите и други факултети. Тази дисциплина се преподава на малко места във висшите учебни заведения в България, докато в европейските и американски университети и колежи това е предметът, който извежда престижа на съответния факултет на по-предни позиции в съревнованието с останалите. Основната цел и предизвикателство на лекционния курс е студентите да се запознаят с обществените отношения, които създават облигационни или търговски връзки между лица, които осъществяват търговска дейност, да усвоят правилния подход към релацията между търговските субекти и държавната/местна администрация. Акцент се поставя на международната търговия и информационните технологии в условията на глобализиращия се свят. Разглеждат се правните аспекти на електронната търговия, авторските права върху софтуерните продукти и тяхната защита. В рамките на дисциплината се съдържа и сравнително изучаване на институти и форми, реципирани и обогатени от работещи модели от други страни, но предимно от правото на страните-членки на ЕС. Очакваните резултати от изучаването на дисциплината „Бизнес право” е студентите да усвоят достатъчно голям набор от знания и компетентности, така щото да имат възможност самостоятелно да създадат търговско дружество, което да излезе на арената на международната търговия, да усвоят познания за реализиране на електронна търговия, както и да формират представа за способите за защита на авторския си продукт, да придобият умения и навици за работа с документи и тяхното коректно идентифициране и използване.

22. Инвестиране и лични финанси, проф. д-р Елена Сомова, Светозар Гледачев (факултативна дисциплина) 

Има две групи хора: такива, които работят за пари, работна заплата;и такива, за които работят парите. Дори и най-добрия мениджър, утре може да остане на улицата. Особено в настоящата криза повечето световни компании смениха ръководството си. Ставаш безработен. От богат и с положение – беден и забравен. Кой иска да е от тях? Какво може да се направи, как да посрещнем финансовите предизвикателства, как да управляваме личните си финанси, колкото и малки да са – това е целта на курса. Основният доход на над 40% от насе­лението на САЩ е от акции и облигации, а не от заплата. Българинът може да управлява само­лет или кораб, но не и личните си финанси. За принципите и възможностите да останеш финансово стабилен или да растеш независимо от етапите на кризата е посветен настоящият курс.

  Предишна Следваща  
Актуално
Още новини
Архив на новините
© 2009 ФМИ