Форум Поща Карта на сайта Търсене Връзки Контакти
Начало Новини    English
Избираеми дисциплини 2017/2018 г., есенен триместър, задочно об.

ПЛОВДИВСКИ УНИВЕРСИТЕТ “ПАИСИЙ ХИЛЕНДАРСКИ”

ФАКУЛТЕТ ПО МАТЕМАТИКА И ИНФОРМАТИКА

ИЗБИРАЕМИ ДИСЦИПЛИНИ
ЕСЕНЕН ТРИМЕСТЪР 2017/2018

(бакалавърски специалности – задочно обучение)


  • По учебен план през Есенния триместър на учебната 2017/2018 година имат задължително избираема дисциплина задочните студенти от: 
    • ІІ, ІІІ, ІV курс Бизнес информационни технологии;
    • ІІ, ІІІ, ІV курс Информатика;
    • ІІ, ІІІ, ІV курс Софтуерни технологии и дизайн.

  • Записването става лично и започва от 09:00 ч. на 14.09.2017 г. в каб. 344. 

  • Броят на студентите за всяка дисциплина е ограничен.

 

АНОТАЦИИ НА ИЗБИРАЕМИТЕ ДИСЦИПЛИНИ

1. Итерационни методи, проф. д.м.н. Петко Пройнов  231 с. з.
Една от най-древните и същевременно една от най-актуалните съвременни математически задачи е задачата за числено решаване на уравнения. Курсът е посветен на итерационни методи за числено решаване на нелинейни уравнения. Той е подходящ както за студенти, които харесват теретичната математика така и за студенти, които предпочитат приложната математика. Курсът дава основа за разработване на курсови и дипломни работи (теоретични разработки, провеждане на компютърни експерименти, програмно осигуряване на итерационни методи).

2. Приложения на алгебрични методи в елементарната и висшата математика, проф. д.м.н. Тодор Желязков441 с. з. 
Решаване на произволни системи уравнения от висока степен чрез използване на резултантите. Решаване на уравнения и неравенства. чрез използване на квадратичните форми. Решаване на симетрични и антисиметрични системи уравнения.Рационализиране на знаменателя на дроб чрез елементарни методи, чрез използване на най-голям общ делител на полиноми, чрез симетрични полиноми и чрез използване на теория на полетата. Трансформация на уравненията чрез използване на симетричните полиноми. Разлагане на произволни полиноми на множители, доказване на условни тъждества и симетрични неравенства. Приложение на аксиоматиката на понятието пръстен за доказване на правилото (-).(-)=(+) и някои други правила в училищната математика.

3. Бизнес динамика, гл. ас. д-р Асен Христов 422 ауд.
Динамичният подход в бизнес икономическите модели се състои в отчитането на фактора време. Целта на настоящия курс е да запознае студентите с класическите и съвременни динамични модели на пазарно поведение в микроикономиката, мениджмънта и маркетинга. Разглеждат се модели, свързани с частичното пазарно равновесие, кривата на обучението, кривата „разходи-ползи“, разпространението на иновации, ефекта от рекламни кампании и др. Във всички тях се правят изводи, подпомагащи вземането на управленски решения за един успешен бизнес. Забележителното е, че с използване на сравнително елементарен математически апарат се получават икономически резултати с голямо теоретично и практическо приложение.

4. Математически основи на компютърната графика, гл. ас. д-р Ива Докузова – 232 с.з.
За да се решат различни задачи в съвременната компютърна геометрия и графика се използват знания от аналитичната геометрия, диференциалната геометрия, линейната алгебра, проективната и дескриптивна геометрия, теорията на графите, числените методи, математическата логика и др. Учебната дисциплина „Математически основи на компютърната графика” не е компилация от тях. Тя се появява поради необходимостта от изготвяне на програмен софтуер за съвременните компютри. Въпреки разнообразието от задачи с математически и алгоритмичен характер в компютърната графика, всички те се свеждат до въпроса за аналитично описание и представяне на криви и начупени линии, лица и повърхнини в двумерно и тримерно пространство. Тази избираема дисциплина съдържа два основни раздела – „Геометрични преобразувания” и „Обработка на геометрични данни”, с изучаването на които се правят първи стъпки в компютърната геометрия и графика. Основната задача на учебната дисциплина е да даде в достъпна форма математическия апарат за създаване на изображения на геометрическите обекти на екрана и за тяхното движение. След като е усвоил материала, всеки студент трябва да може да съставя геометричен модел на обекта, да задава преобразувания на обекта (ротация, транслация, промяна на мащаба и др.), да въвежда нагледно (аксонометрическо, перспективно) изображение на екрана на компютъра, да описва обекти, съставени от геометрични елементи, да конструира линии и повърхнини.

5. Въведение в математиката на парите, доц. д-р Боян Златанов (за всички) – 431 к. з.
Теорема за простата лихва, просто лихва, когато лихвеният период се измерва в дни. Сложна лихва, Вътрешна норма на възвращаемост. Инфлация, индекс на потребителските цени, данъци. Обикновена доходност, бъдеща доходност, безсрочна доходност. Заеми и риск. Амортизаци, амортизационни таблици, периодични плащания. Кредитни карти, площания с кредитни карти, номериране на кредитните карти. Полици, изискуеми облигации, същровищни бонове, облигационнен портфейл. Акциии и фондови пазари, купуване и продаване на акци. Деривативни инструменти, модел на стоковия пазар.

6. Въведение в теоретичната информатика, доц. д-р Христо Кискинов (за СТД и БИТ) – 541 к. з.
Успоредно с бурното развитие и приложение на компютрите, все по-значима става и науката, стояща зад тези успехи – теоретичната инмформатика. Целта на курса е да се направи въведение в теоретичната информатика. Разгледани са необходими математически основни понятия, теорията на булевите функции, формалните езици и пораждащите ги граматики, както и теорията на абстрактните автомати.

7. Въведение в маркетинговите изследвания, доц. д-р Христина Кулина, гл. ас. д-р Десислава Войникова (без БИТ и БМ) – 535 к. з.
Курсът въвежда основни понятия от областта на маркитинговите изследвания и принципите на обработка на емпирични данни. Запознава с основните възможности на софтуерния пакет SPSS за въвеждане, кодиране, типове данни, формиране на извадки, графично представяне и начален анализ на данни. Хипотези. Включва изследване на типа на разпределението, изследване на различия, построяване на линейни регресионни модели и оценки, провеждане на факторен и клъстерен анализ. Основната част е посветена на моделирането на данни за маркетингови изследвания чрез класификационни и регресионни дървета и прогнозиране. Изучаване на потребителските предпочитания с разглежданите методи. Предвижда се обучение на студентите чрез разработка на групови курсови задачи и проекти с реални данни. Необходимо условие е начална компютърна грамотност и работа с електронни таблици.

8. Методи за решаване на екстремални задачи, проф. д.м.н. Христо Семерджиев436 с. з.
Настоящата дисциплина разглежда важните за средните училища екстремални задачи, т.е. задачи, при които в дадено множество от елементи се търси този, който е най-голям (или най-малък). Разглежданите елементи могат да бъдат отсечки, ъгли, лица, обеми или стойности на дадени функции. Ще се изучат следните методи: метод на производните; метод, базиращ се на следствия от неравенството между средното аритметично и средното геометрично на дадени величини (неравенство на Коши); тригонометричен метод; чисто геометричен метод. Ще бъде показано, че за болшинството задачи, при подходяща предварителна подготовка, може да се използва неравенството на Коши. Избираемата дисциплина е изключително полезна за учителите по математика в средните училища. Детайлно ще се разгледат над 50 екстремални задачи. Ще бъдат разгледани и методи за приближено решаване на екстремални задачи. Голям интерес представляват следните екзотични екстремални задачи: най-дълъг тригонометричен полином, най-дълъг алгебричен полином, алгебричен полином най-малко отклоняващ се от нулата и определяне на най-висшата алгебрична степен на точност на квадратурните формули.

9. Графично представяне на данни, доц. д-р Дойчин Бояджиев, гл. ас. д-р Павлина Атанасова534 к. з.
При оформянето на официални текстове и презентации от важно значение са качествените графични изображения в тях. Лекционният курс има за цел да покаже множество възможности за представяне на таблично и аналитично зададени зависимости, както и експортиране на графиката в нужния формат за използване при писане в Word или TeX. Демонстрира се създаване на вложени една в друга графики; наложени графични изображения на множество данни; манипулиране с опциите на графичните елементи и добавяне на други визуални елементи. Представя се построяването на различни статистически изображения. Прави се съпоставка между графичните възможности на Microsoft Exsel, SPSS, R, Grapher, Wolfram Mathematica, Origin и др. и се детайлизира работата с тези програми.

10. Бизнес статистика със SPSS, проф. д.м.н. Снежана Гочева, гл. ас. д-р Атанас Иванов 536 к. з.
Със стремителното напредване на информационните технологии и повсеместното използване на компютри, фактор от основна важност е натрупването на големи количества от разнородна информация. В сферата на бизнеса и икономиката ежедневно се събират данни за продажби, складови наличности, за инвестиции, финансови данни и др., основно от числов тип. Възниква нужда от тяхната статистическа обработка с цел систематизиране, извличане на основни тенденции, предвиждания и др. Целта на предлаганата избираема дисциплина е бързо и лесно навлизане на студентите в статистиката с помощта на IBM SPSS - един от най-разпространените статистически пакети за обработка на емпирични данни, с широко приложение както в по-големи организации, занимаващи се със социологически, икономически и маркетингови изследвания, така и в малки и средни фирми, университети и др. области. Курсът включва следните основни теми: Начална обработка на данни, Модифициране на данни, Графично представяне, Разпределения, тестове и проверка на хипотези, Корелационен, дисперсионен, регресионен анализ и др., Анализ на временни редове. Обучението се провежда изцяло с компютър и се решават практически задачи с ориентация към бизнеса. За самостоятелна работа се задават домашни и курсови работи. Успешно завършилите обучението по тази учебна дисциплина ще са добили практически знания и умения да подбират подходящ метод, да обработват реални данни с помощта на SPSS и да интерпретират получените резултати. Курсът е предназначен за всички курсове. Не се изискват предварителни познания по статистика.

11. Програмиране на SAS, доц. д-р Веска Нончева, док-т Василка Събева – 434 к. з.
SAS е и система за анализ на данни, и език за програмиране, реализирани като облачна технология. Учене на SAS с примери е съвременния подход за изучаване на SAS. Дисциплината е насочена да разшири знанията и уменията на студентите да програмират.С познанията си те ще могат да се реализират като анализатори на данни, бизнес анализатори, да анализират данни от маркетингови и социологически проучвания, да разработват свои бизнес приложения, да програмират своите идеи.

12. Управление на софтуерни проекти и процеси, проф. д-р Минчо Сандалски – 533 к. з.
Управлението на проекти е динамично развиваща се професия и представлява критичен фактор за икономическия растеж на различни институции. Курсът разглежда два от най-популярните методи за управление на проекти: PRINCE2 и TenStep. Въвеждат се основните процеси като Стартиране, Иницииране, Ръководене на проект, Планиране, Контролиране на етапите, Управление на риска и др. Дискутират се изготвянето и управлението на график и бюджет, управлението на проблеми и промени на проекта и др. Обръща се внимание на международните изисквания и софтуерните стандарти както в областта на качеството и сигурността на информационните технологии (БДС ISO/IEC 27002:2008 и др.), така и за управление на услугите (ISO/IEC 20000-1:2011 и др.). Предвиждат се практически занятия за разработване на проект, което служи за оформяне на оценката от курса.

13. Вземане на решения чрез игрови модели, проф. д.м.н. Снежана Христова 433 к. з.
В света, в който живеем, непрекъснато сме в различни взаимодействия: конфликтни/безконфликтни, коалиционни/безкоалиционни, последователни/едновремен-ни и пр. Това налага да се вземат интерактивни решения, да се прави избор на най-добра стратегия за поведение в личния живот, в бизнеса, в политиката, или просто в игрите за забавление. Един от методите за намиране на стратегически алгоритми при различни ситуации се основава на теорията на игрите. Целта на този курс е да се представят чрез проигравания и симулации основните идеи, методи и алгоритми от теорията на игрите за избор на рационална стратегия в различни области на човешкия живот. Ще бъдат разгледани, моделирани и изучени различни реални ситуации, като конкуренцията и коалицията в бизнеса, в политиката, при социалните взаимоотношения и пр. Студентите ще се запознаят с един начин на мислене за избор на стратегия, начин на мислене, получен от проучване на игри. Oсновната част от разглежданите алгоритми ще бъдат компютърно реализирани чрез използването на подходящ софтуер.

14. Бизнес право, ІІ част, проф. д-р Асен Рахнев, хон. ас. Илиан Иванов (община-Пловдив)  424 ауд.
Избираемата дисциплина „Бизнес право” е компилация от няколко правни отрасли, които се изучават самостоятелно в юридическите и други факултети. Тази дисциплина се преподава на малко места във висшите учебни заведения в България, докато в европейските и американски университети и колежи това е предметът, който извежда престижа на съответния факултет на по-предни позиции в съревнованието с останалите. Основната цел и предизвикателство на втората част от лекционния курс е студентите да се запознаят със специфичните елементи на развитието на търговските отношения в конкурента среда, способите и методите за защита от нелоялна конкуренция, неправомерни търговски практики, начини за защита на потребителя, подаване на жалби и сигнали до КЗК, КЗП и други органи на изпълнителната и съдебната власт. Засяга се и търговската медиация в международните бизнес отношения. Очакваните резултати от изучаването на дисциплината „Бизнес право” е студентите да обогатят своя набор от знания и компетентности, така щото да имат възможност самостоятелно да участват на националния и международен конкурентен пазар, да придобият умения и навици за навременно идентифициране на конкретен проблем, засягащ определена правна сфера и ефективни способи за справяне с него.

15. Програмиране в среда Arduino, проф. д.м.н. Георги Тотков, гл. ас. д-р Светослав Енков547 к. з.
Целите на курса са студентите да придобият основни познания за програмирането на 8-битови микроконтролери Atmel AVR в среда Arduino и да се запознаят с принципите на създаването на прости схеми и устройства с тези контролери. Arduino e платформа за електронно прототипиране с отворен код, базирана на гъвкави и лесни за използване хардуер и софтуер. Системата общува със средата, получавайки сигнали от множество сензори и датчици и може да взаимодейства с нея, контролирайки светлини, дисплеи, двигатели и други устройства. Микроконтролерът в платката се програмира с Arduino език за програмиране (базиран на Wiring и подобен на С++) в развойна среда Arduino (базирана на Processing). За нуждите на курса са осигурени платки Duemilanove и Mega2560, както и множество сензори, дисплеи, бутони и прототипни платки, с цел практическото усвояване и тестване на получените знания. Изискванията към желаещите да се запишат на тази избираема дисциплина са: основни познания по програмиране на С++, начални познания по електроника и електротехника (от курса по Физика в средното училище). Не се предвижда да има входен тест. Курсът завършва с разработка и защита на индивидуален проект (схема и програма на устройство с Arduino) и текуща оценка. Дисциплината е предназначена за студентите на ФМИ от всички специалности и курсове, но се препоръчва на студентите от специалност Информатика след 1-ви курс (при взети дисциплини Програмиране и ООП, както и Компютърни Архитектури).

16. Въведение в Big Data и Cloud Computing, доц. д-р Станка Хаджиколева, доц. д-р Емил Хаджиколев (за Инф. и СТД) – 432 к. з.
Курсът има за цел да запознае студентите със съвременни технологии, използвани при разработка на уеб-базирани приложения. Разглеждат се различни модели на NoSQL бази от данни – Column, Document, Key-Value, Graph и др. Представя се алгоритъма MapReduce за паралелна обработка на задачи върху огромни данни и популярни негови имплементации. Специално внимание се обръща на облачните технологии – модели на облачни системи и услуги, облачни архитектури, абстракция, виртуализация и др.

17. Приложни специализирани методи за решаване на задачи от числения анализ, проф. д-р Николай Кюркчиев – 531 к. з.
Целта на курса е да запознае студентите с някои нестандартни подходи за конструиране на итерационни алгоритми и числени методи от алгебрата и анализа, които възникват от теорията и практиката на имидж-процесите, томографията и др. За практическото прилагане на методите от курса ще се използва програмната система MATHEMATICA.

18. Информационна сигурност, доц. д-р Николай Касъклиев 532 к. з.
Основната цел на курса е запознаване на студентите със задачите, понятията, методите и средствата на информационната сигурност. Разглеждат се съвременни методи за осигуряване на високо ниво на сигурност на информацията в една организация. Основни теми в курса са: основи на информационна а сигурност, законодателна база, технологии и стандарти в областта, както и технически средства, и др. Прави се сравнителен анализ на различни софтуерни средства за осигуряване на сигурна и надеждна информация. Специално внимание се отделя на организационния и процедурен аспект и различните подходи за оценка на риска.

19. Съвременни уеб технологии и приложения, проф. д.м.н. Георги Тотков, ас. д-р Силвия Гафтанджиева 346 к. з.
Основната цел на курса е да запознае обучаемите със съвременните уеб технологии с широко приложение, които представляват следващата фундаментална промяна, в това как се създават уеб сайтове и по-важното, как хората си взаимодействат с тях. Централно място при изучаването заемат ключови технологии, свързани с Уеб 2.0 и Уеб 3.0 (семантичен Уеб). Обхванати са и въпроси, отнасящи се до уеб достъпността. Особено внимание е отделено на уеб технологиите и съответните приложения за: съвместно създаване на електронни ресурси; работа в група; разработване на блогове, уикита, подкастове, е-портфолио; семантично търсене; маркиране, социално поставяне на отметки и др.

20. Инвестиране и лични финанси, доц. д-р Елена Сомова, хон. ас. Светозар Гледачев 435 с. з.
Има две групи хора: такива, които работят за пари, работна заплата;и такива, за които работят парите. Дори и най-добрия мениджър, утре може да остане на улицата. Особено в настоящата криза повечето световни компании смениха ръководството си. Ставаш безработен. От богат и с положение – беден и забравен. Кой иска да е от тях? Какво може да се направи, как да посрещнем финансовите предизвикателства, как да управляваме личните си финанси, колкото и малки да са – това е целта на курса. Основният доход на над 40% от насе­лението на САЩ е от акции и облигации, а не от заплата. Българинът може да управлява само­лет или кораб, но не и личните си финанси. За принципите и възможностите да останеш фи­нан­сово стабилен или да растеш независимо от етапите на кризата е посветен настоящият курс.

21. Проектиране и управление на локални компютърни мрежи, доц. д-р Генчо Стоицов 446 к. з.
Целта на курса е студентите да придобият практически умения за физическо изграждане на локална компютърна мрежа от тип IEEE 802.3 и IEEE 802.11, определяне на нейните TCP/IP конфигурационни параметри и администриране, съобразено с използваните иновативни методи и технологии в училищното обучение. Акцентира се върху RouterOS операционната система, използвана в MikroTik рутиращите устройства. За проектиране на по-сложни мрежови топологии се предлагат методически разработки на задачи, включващи реализирането на виртуални топологии. Част от използвания инструментариум е симулационната среда GNS3, осигуряваща възможност за проектиране, конфигуриране и тестване на виртуални топологии. Очакваните резултати са свързани с придобиването на трайни знания и умения за изграждане и управление на малки локални мрежи.

22. Мобилни приложения, проф. д-р Станимир Стоянов, ас. Йордан Тодоров 546 к. з.
Курсът цели да запознае студента с основите за програмиране на приложения за мобилни устройства работещи на операционна система Андроид. Студентите ще се запознаят с различните среди за програмиране както и техните предимства и недостатъци. Ще бъде разгледано андроид SDK-то и възможностите които позволява. Ще бъде разгледано от какво точно се състои един проект за андроид приложение. След запознаване с основите ще се проследи процесът на разработване на реално приложение.

23. Програмиране с Delphi, проф. д-р Христо Крушков, гл. ас. д-р Мариана Крушкова 146 к. з.
Курсът има за цел да запознае учащите се с методите и средствата на обектноориентирано програмиране на основата на езика Object Pascal и визуалната среда за програмиране DELPHI STANDARD както и да създаде практически умения за изграждане на обектова йерархия при решаване на конкретни проблеми. Специално внимание се отделя на следните теми: основни концепции в ООП; наследяване на класове;херметезация (капсулиране) на обекти; полиморфизъм; работа с визуални компоненти. Очакваните резултати след завършване на избираемата дисциплина е, че обучаемите трябва да могат да проектират и програмират с помощта на средата DELPHI STANDARD на базата на основните концепции на ООП. Общата продължителност е един триместър с 6 часа лекции в компютърна зала с цел възможност за индивидуално разглеждане и актуализиране на примерни програми в DELPHI среда. Знанията се оценяват чрез практически изпит на компютър върху разгледания материал. Необходими предварителни знания – Предполага се, че студентите имат основни познания по информатика и програмиране на базата на Pascal.

  Предишна Следваща  
Актуално
Още новини
Архив на новините
© 2009 ФМИ