ПУ „ПАИСИЙ ХИЛЕНДАРСКИ“
ФАКУЛТЕТ ПО МАТEМАТИКА И ИНФОРМАТИКА
Магистърска програма
„Педагогика на обучението по математика“ – 1 година
Програма за писмен държавен изпит
Изпитът е с продължителност 4 академични часа и се състои в разработването на две от следните теми.
1. Числови редици. Аритметична и и геометрична прогресия.
2. Функция – понятие за функция; дефиниционна област; графика на функция; графики на основните
елементарни функции; графики на линейната и квадратната функции.
3. Линейни и квадратни уравнения и неравенства. Формули на Виет. Разположение на корените на
квадратно уравнение и на решенията на квадратно неравенство върху числовата ос. Уравнения и
неравенства, свеждащи се до решаване на квадратни уравнения и неравенства.
4. Модулни уравнения и неравенства.
5. Ирационални уравнения и неравенства.
6. Показателна функция. Показателни уравнения и неравенства.
7. Логаритъм. Логаритмична функция. Логаритмични уравнения и неравенства.
8. Тригонометрични функции. Преобразуване на тригонометрични изрази. Тригонометрични уравнения и
неравенства.
9. Системи от алгебрични и трансцендентни уравнения.
10. Математическа индукция. Приложение в училищния курс по математика.
11. Математическо моделиране. Приложение в училищния курс по математика.
12. Еднаквости в равнината. Ротация, транслация, симетрия. Признаци за еднаквост на триъгълници.
13. Подобие в равнината. Подобни триъгълници. Теорема на Талес. Хомотетия.
14. Метрични зависимости в триъгълник. Правоъгълен триъгълник. Тригонометрични функции.
Синусова и косинусова теорема.
15. Окръжност. Ъгли, свързани с окръжност.
16. Забележителни отсечки и точки в триъгълник. Свойства на медиани, височини, ъглополовящи.
Медицентър, ортоцентър, център на вписана и описана окръжност.
17. Лица на равнинни фигури. Формули за намиране на лице на триъгълник, четириъгълник, правилен
многооъгълник.
18. Многостени и многостенни ъгли.
19. Математически задачи в училищния курс по математика. Етапи на решаване на задача.
20. Математически понятия. Методика на изучаване на понятия.
21. Математически твърдения. Методика на изучаване на твърдения.
22. Дидактически технологии и обучението по математика.
23. Проблемност в обучението по математика.
24. Развитие на мисленето в обучението по математика; рефлексия.
25. Интелект, интелектуално развитие и творческата дейност на учениците в обучението по математика.
Програмата е одобрена от Факултетен съвет, протокол № 2 / 11.12.2019 г.