Факултет по математика и информатика - Въведение в маркетинговите изследвания |
|
Лектори |
проф. д-р Снежана Гочева, гл. ас. д-р Десислава Войникова |
Анотация |
Курсът въвежда основни понятия от областта на маркитинговите изследвания и принципите на обработка на емпирични данни. Запознава с основните възможности на софтуерния пакет SPSS за въвеждане, кодиране, типове данни, формиране на извадки, графично представяне и начален анализ на данни. Хипотези. Включва изследване на типа на разпределението, изследване на различия, построяване на линейни регресионни модели и оценки, провеждане на факторен и клъстерен анализ. Основната част е посветена на моделирането на данни за маркетингови изследвания чрез класификационни и регресионни дървета и прогнозиране. Изучаване на потребителските предпочитания с разглежданите методи. Предвижда се обучение на студентите чрез разработка на групови курсови задачи и проекти с реални данни.
Изисквания: Необходимо условие е начална компютърна грамотност и работа с електронни таблици.
|
Съдържание |
- Цели и задачи на маркетинговите изследвания. Класификация на методите за анализ на маркетингова информация. Видове анкети и начини на провеждането им за изучаване на потребителските нагласи и мнения. Видове и типове данни. Измерителни скали. Видове извадки. Съставяне на схема за кодиране на анкета. (4 часа)
- Въведение в средата и запознаване с интерфейса на софтуерния пакет SPSS. Формиране на изходната база данни в SPSS. Въвеждане, кодиране и редактиране на маркетингови данни. Обработка на липсващи данни. Преобразуване на данни. Видове графики – бар, линия, площ, пай. Редактиране на графики. (4 часа)
- Универсален анализ. Основни описателни процедури със SPSS. Мерки за централна тенденция – средна стойност, медиана, мода. Мерки за дисперия. Честоти и разпределения, проверка зза нормалност на разпределението. (4 часа)
- Линейни разпределения на едновариантни и многовариантни въпроси. Съставяне и проверка на хипотези. Сравняване на средни величини и анализ на различията с SPSS. Интерпретация на резултата. (4 часа)
- Изледване на зависимости и тенденция с едномерна линейна регресия в SPSS. Валидиране на модела и прогнозиране. Интерпретация на резултата. Многомерна регресия. Форматиране и редактиране на изходните резултати и графики. (4 часа)
- Класификация на данни за изучаване на потребителското търсене. Групиране на наблюдения и формиране на клъстери. Многомерна клъстеризация по К-средните. Йерархична клъстеризация по случаи и променливи. Избор на оптимален клъстерен модел. (4 часа)
- Въведение в класификационните дървета. Построяване и валидиране на разрешаващо дърво в SPSS с методите на класификационни и регресионни дървета (CART). Други методи на разрешаващите дървета. (4 часа)
- Факторен анализ в маркетинговите изследвания. (4 часа)
- Изучаване на потребителските предпочитания с разглежданите методи. Сравнение на методите. Подбор на метод за маркетингово изследване. (4 часа)
- Представяне, обсъждане и оценяване на разработените проекти. (4 часа)
|
ЛИТЕРАТУРА:
- Европейска виртуална лаборатория по математика (ЕВЛМ), Глави 2,3,4,5: http://www.fmi-plovdiv.org/evlm/DBbg/studentbook/index.htm
- Петров К., Ръководство за работа с SPSS. Маркетингови изследвания. Изд. Демараж, Бургас, 2007, 169 стр.
- Гоев В., Статистическа обработка и анализ на информацията от социологически, маркетингови и политически изследвания със SPSS, Унив. изд. „Стапанство”, София, 1996.
- Кръстевич Т., М. Иванова, Емпирични маркетингови изследвания (със SPSS и AMOS). Учебно пособие за дистанционно обучение. Акад. изд-во „Д.А.Ценов”, Свищов, 2008. 218 стр.
- W. Janssens, K. Wijnen, P. De Pelsmacker, P. Van Kenhove, Marketing research with SPSS, Prentice Hall, Pearson Education Ltd, Harlow, 2008.
- Моосмюллер Г., Н. Н. Ребик, Маркетинговые исследования с SPSS. Учебное пособие. ИНФРА-М, Москва, 2007.
- Таганов Д., SPSS статистический анализ в маркетинговых исследованиях. Питер, Москва, 2005.
- SPSS 20. User Guide, IBM Corporation, 2012.
- IBM SPSS Decision Trees 20, IBM Business Analytics, 2011.
|
|
|