РЕГЛАМЕНТ
ЗА ПРИЛАГАНЕ НА СИСТЕМАТА ЗА ОСИГУРЯВАНЕ И ОЦЕНКА НА КАЧЕСТВОТО
НА ПЛОВДИВСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ
ВЪВ ФАКУЛТЕТА ПО МАТЕМАТИКА И ИНФОРМАТИКА
I. ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
1. Адаптирането и прилагането във Факултета по математика и информатика на Системата за осигуряване и оценка на качеството на Пловдивския университет се базира на мисията, целите и задачите, залегнали в приетата Стратегия за развитие на Факултета по математика и информатика на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ (2011-2020).
2. Този регламент определя:
- факултетните структури за поддръжка и контрол на качеството, техните правомощия и отговорности;
- дейностите по управление и реализиране на Системата за качество във Факултета по математика и информатика.
3. Качеството на обучението и образователния продукт се дефинира като:
- съответствие между реалните и обявените образователни и квалификационни характеристики на учебните програми за всички степени на обучение, в които е акредитиран Факултета по математика и информатика (бакалавърски, магистърски, докторски);
- съответствие на постигнатото академично качество на образователния продукт с търсеното пазарно качество, нуждите на студентите, работодателите и обществото;
- непрекъснато подобряване на нивото на обучението на студентите съобразно мисията, стратегическите цели и задачи за развитието на Факултета по математика и информатика.
II. ДЕЙНОСТИ, КОИТО СЕ НАБЛЮДАВАТ, САМООЦЕНЯВАТ И ОЦЕНЯВАТ
За осигуряване, поддържане и развиване на качеството на обучението и на образователния продукт се самооценяват и оценяват:
Образователната дейност
- Съответствие между обявените квалификационни характеристики на специалностите, от една страна, и съответните учебни планове и учебни курсове от друга;
- Методите на преподаване и оценка на знанията;
- Съответствие между квалификацията на преподавателите, участващи в обучението, и държавните изисквания.
Научноизследователската дейност
- Научноизследователската дейност на преподавателите;
- Научноизследователската дейност на студентите и докторантите;
- Участия в научноизследователски и образователни проекти.
Управлението
- Организацията и управлението на учебния процес;
- Материалната среда за осъществяване на обучението;
- Политика на факултета за осигуряване на качествен академичен състав.
Резултатите
- Придобитите професионални знания, умения и компетенции на завършилите образователните програми на ФМИ;
- Реализацията на завършилите образователните програми на ФМИ.
III. ФАКУЛТЕТНИ СТРУКТУРИ ЗА ПОДДРЪЖКА И КОНТРОЛ НА КАЧЕСТВОТО
В съответствие със Системата за осигуряване на качеството на ПУ, основните структури, отговорни за прилагане на Системата на качество във Факултета по математика и информатика са:
1. Факултетният съвет;
2. Деканското ръководство;
3. Факултетната комисия по качество;
4. Катедрените съвети.
5. Общо събрание на ФМИ.
6. Факултетната комисия по атестация;
7. Факултетната комисия по наука;
8. Факултетната комисия по акредитация;
9. Факултетната комисия по етика.
Други структури, чието ефективно функциониране допринася за успешното прилагане на Системата на качество във Факултета по математика и информатика са:
10. Звено учебни компютърни зали;
11. Учебен отдел на ФМИ;
12. Библиотека на ФМИ.
IV. ОСНОВНИ ОТГОВОРНИЦИ ЗА ПОДДРЪЖКА И КОНТРОЛ НА КАЧЕСТВОТО
1. Факултетният съвет насочва и ръководи дейностите, осигуряващи качеството на обучение и образование в професионалните направления на Факултета по математика и информатика:
- Избира постоянна Факултетна комисия по качество. В тази комисия има представители на всички катедри, на докторантите и студентите на Факултета по математика и информатика.
- Обсъжда учебни планове по специалности и образователни степени, застъпени във факултета, както и друга учебна документация.
- Приема, по предложение на катедрените съвети, нови актуални учебни програми и непрекъснато обновява и подобрява съществуващите учебни програми във всички форми и степени на обучение във факултета.
- Приема материали и документи за оценка и самооценка на качеството на обучението и образователния продукт, в т.ч. доклади по акредитационен и следакредитационен контрол, европейски и други процедури за оценка и самооценка.
- Взема решения по предложения, касаещи повишаването на качеството на обучението, направени от Факултетната комисия по качество, от общите факултетни семинари, катедрените съвети или от отделни членове на академичния състав на Факултета по математика и информатика, докторанти и студенти.
- Привлича и утвърждава като хонорувани преподаватели висококвалифицирани специалисти и гост-лектори от научни институти, други висши училища, софтуерни фирми и институции от страната и чужбина за повишаване на качеството на обучение и осигуряване на по-висока конкурентоспособност и адаптиране към пазара на труда.
- Приема атестациите на научно-преподавателския състав и предлага на Ректора решения за служебното положение на атестираните.
- Осигурява прозрачност на дейността си чрез публикуване на взетите решения в сайта на факултета.
2. Деканското ръководство на факултета осъществява мерки за стимулиране на усилията на колектива на Факултета по математика и информатика за повишаване на качеството:
- Организиране и провеждане на научнометодични семинари на факултета, както и стимулиране провеждането на тематични семинари на отделните катедри.
- Осигуряване по възможност на диференцирано заплащане на труда на преподавателите и служителите на Факултета по математика и информатика според личния принос при наднормен труд и при по-качествена работа.
- Осигуряване по възможност и според ясни и обективни критерии на индивидуално допълнително материално стимулиране, морални и материални награди за постигнати отлични резултати в работата за повишаване качеството на обучение и на образователния продукт във Факултета по математика и информатика.
3. Факултетната комисия по качество подпомага ръководството на Факултета по математика и информатика по планиране, осъществяване и отчитане на дейностите по Системата на качество във Факултета по математика и информатика:
- Атестира учебните програми и учебните планове на факултета съгласно изискванията на Системата за качество на ПУ като съблюдава спазване на съответствието на структурата им с обявените квалификационни характеристики и компетентности на професионалните направления.
- Следи постиженията на обучаваните студенти във факултета, от тяхното приемане, по време на следването им, до завършване на образованието и реализацията им на пазара на труда.
- Периодично извършва наблюдение и отчитане на анкетни проучвания сред студенти, преподаватели и работодатели за самооценка на качеството на обучение, постигнато от факултета.
- Докладва на ФС възникналите проблеми и постигнатите резултати от своята дейност и предлага мерки за подобряване качеството на обучението и образованието във Факултета по математика и информатика
- Изработва и предлага на ФС за обсъждане и приемане на документи, с цел подобряване на системата за качество във Факултета по математика и информатика и университета.
- Осигурява прозрачност на дейността си чрез публичност на резултатите от дейността на комисията, взетите решения и изготвената документация в Деканата на ФМИ и сайта на ФМИ.
- Съдейства на ръководството на факултета за контролиране на прилагането на мерките по предписаните коригиращи действия от Университетската комисия по качество и акредитация (УКОА) след проведен от УКОА вътрешен одит на Факултета по математика и информатика.
4. Катедрените съвети отговарят за качеството на учебния процес, научно-методическата, кадрово-учебната работа и научноизследователската дейност, осъществявани по дисциплините на катедрата. Катедрените съвети отговарят за качеството на учебните програми за учебните дисциплини, по които те са компетентни. Катедрените съвети са основен субект по създаването, прилагането, спазването и усъвършенстването на учебните програми, като:
- Обявяват на сайта на Факултета по математика и информатика дневен ред на катедрения съвет в срок поне една седмица от датата на провеждането му.
- Обсъждат и приемат учебни програми по учебните дисциплини, застъпени в катедрата. Учебните програми на интердисциплинарни дисциплини, обхващащи две или повече катедри, се обсъждат и приемат от общо заседание на равен брой представители от съответните катедрени съвета;
- Разпределят учебните ангажименти на катедрата между отделните преподаватели, обсъждат изпълнението на учебната заетост и оценяват работата на академичния, помощния и административния състав, като правят предложения за промени в служебното им положение;
- В края на всеки триместър отчитат и обсъждат педагогическата работа на преподавателите като стимулират и популяризират иновационните методи на преподаване.
- Анализират осигуряването на учебния процес с учебници и учебни материали, вкл. електронни и планират подготвянето на нови.
- Периодично анализират научноизследователската работа на членовете на катедрата, докторантите и студентите.
- Отчитат спазването на графика на учебния процес и регулярното попълване на сведенията за взетите часове.
- Контролират наличието и състоянието на материалната база на катедрата.
- Обобщават събраната информация за реализацията на дипломантите към катедрата.
- Публикуват на сайта на Факултета по математика и информатика всички свои решения.
- Подпомагат, предлагат и провеждат дейности по изпълнение на решенията, свързани с прилагане на системата за качеството във ФМИ.
- Провеждат открити учебнометодични и научни семинари за повишаване на качеството на обучението и научната работа в професионалното направление на катедрата.
Документът е актуализиран с решение на ФС на ФМИ – Протокол №39 / 22.05.2019 г.