УЧЕБЕН ПЛАН (РЕДОВНО)
КВАЛИФИКАЦИОННА ХАРАКТЕРИСТИКА
НА СПЕЦИАЛНОСТ
«БИЗНЕС МАТЕМАТИКА»
Специалността „Бизнес математика” е от областта на висше образование 4. Природни науки, математика и информатика по професионалното направление 4.5. Математика. Обучението по специалността за образователно-квалификационна степен „Бакалавър” има редовна форма с продължителност 4 години. Завършилите бакалаври по тази специалност придобиват професионална квалификация „Математик”.
Обща характеристика на специалността. Специалността „Бизнес математика” подготвя специалисти, които са в състояние да прилагат математическия апарат в бизнеса с помощта на най-новите информационни технологии. Изучават се избрани глави от висшата математика, информационните технологии и програмирането. Усвояват се компютърни техники за прилагане на статистическите и математически методи и модели за анализ, моделиране и прогнозиране на икономически процеси и явления. Освен задължителни фундаментални дисциплини, учебният план съдържа избираеми дисциплини, които позволяват съобразно своите интереси студентът да задълбочи познанията си в направленията: компютърна математика, техническа математика, икономическа математика (финансова, застрахователна, инвестиционна, борсова), инженерна математика (с приложения в химия, физика, биология), приложна статистика (в бизнеса, архитектурата, астрономията и др.). Учебният план съдържа и специализирани факултативни курсове в областта на информатиката, икономиката, правото, психологията, философията, езиковото обучение и други. Специалистите по „Бизнес математика” имат теоретични знания и практически умения при решаването на реални проблеми в света на бизнеса като оценяване на системи за финансови инвестиции, застрахователни програми и бизнес планове, анализ и прогнозиране на стокови и фондови борси, оптимизация на разходи и управление на кредити. В процеса на обучение те придобиват и допълнителни умения и знания като самостоятелно търсене на необходима информация в литературни източници и в Интернет, мултимедийно презентиране на различни проекти, доклади и съобщения, достатъчно добро владеене на английски език в областта на изучаваната специалност.
Kомпетентности на дипломираните по специалността. При завършване на бакалавърската степен на специалността студентът трябва да е способен:
- да показва знания и разбиране на основни концепции, принципи, теории и резултати в математическите науки;
- да разбира и обяснява значението на сложни твърдения, използващи математически означения и език;
- да демoнстрира умения в математическото разсъждаване, манипулиране и изчисляване;
- да прилага най-новите информационни технологии в различни сфери от обществения живот;
- да използва математическия апарат за създаване на формални модели в различни предметни области;
- да оценява системи за финансови инвестиции, застрахователни програми и бизнес планове.
Всеки дипломиран математик трябва да е придобил три ключови умения: да формулира доказателство, да моделира ситуация и да решава задачи. Това са ключовите учебни резултати, които в различна степен рефлектират върху специфични компетентности от следния списък:
- Задълбочени познания в „елементарната” математика (такава като изучаваната в средното училище).
- Способност да се конструират и развиват логически математически аргументи с ясно разпознаване на предположения и заключения.
- Способност за количествено мислене.
- Способност да се извлича качествена информация от количествени данни.
- Способност да се формулират проблеми в математическа и символна форма, така че да се спомага за анализирането и решаването им.
- Способност да се проектират експериментални изследвания и да се анализират данните, получени от тях.
- Способност да се използват изчислителни инструменти като помощно средство към математическите процеси и за получаване на допълнителна информация.
- Познания за специфични програмни езици и софтуер.
- Способност да се работи с математика в интердисциплинарен контекст.
- Способност да се съобщават математически знания на нематематици.
- Умения за професионална комуникация на английски език.
Перспективи за реализация. Завършилите специалността са подготвени да анализират, прогнозират, моделират и управляват бизнес процеси и явления, да оценяват построените модели и да ги прилагат в банки, застрахователни дружества, в икономиката и търговията, както и в научно-изследователски групи. След завършване и на магистърска степен те имат възможност да продължат обучението си за образователната и научна степен „Доктор” и да се реализират като преподаватели и научни работници във висши училища и научни институти. Същевременно, тяхната добра математическа подготовка ги прави особено подходящите кандидати за специализация в икономическите и социалните науки и други области с възможности за приложения на математиката.
Гъвкавост на обучението по специалността. Във ФМИ са осигурени параметрите, гарантиращи гъвкавостта на избраната специалност: придобиване на допълнителна професионална квалификация „Учител по математика”, „Учител по информатика и информационни технологии”; придобиване на втора или на нова специалност в рамките на обучението по една образователна степен; преминаване от обучение в една образователна степен към обучение в друга; придобиване на по-висока образователна степен; предсрочно завършване на обучението при желание от страна на обучаваните; придобиване на нова специалност; частично обучение на български и чуждестранни студенти в избраната от тях специалност във факултета; преместване на студенти в друго висше училище, факултет, специалност и форма на обучение; прекъсване на обучението от страна на студентите, както и продължаването му след това; избор на преподавател от студентите, когато по една дисциплина обучението се води от повече от един преподавател.
Условия за прием по специалността. Приемът за всички бакалавърски специалности във Факултета се реализира на базата на следната формула.
Знанията, уменията и способностите, които се изискват на конкурсните изпити са дадени в програмите за кандидатстудентските изпити по математика и по информатика. Тази информация присъства в кандидатстудентския справочник на ПУ, както и на сайта на факултета.
Документът е актуализиран с решение на ФС на ФМИ – Протокол № 6 / 29.02.2012 г.