Математика и информатика (бакалавър) редовно обучение
изпит
Катедра Педагогика и психология
Анотация
Необходимостта от тази дисциплина произтича от “университетския” и “универсален” характер на самата специалност. Основна цел на дисциплината е да окуражи студентите да се ориентират в общопедагогическата проблематика и да добият самочуствие при обяснението и обхващането на тематиката и проблематиката с “широка” теоретическа и практическа основа.
Съдържание
Възникване и развитие на възпитанието като социално явление. Нетрадиционна педагогика.
Обект и предмет на педагогиката. Основни педагогически явления и категории.
Развитие и социализация на личността. Съзразяване и учене.
Методология и методи на педагогическите изследвания.
Цели на образованието и възпитанието.
Възпитателен процес: Същност, закономерности, противоречия и етапи.
Педагогическо общуване. Стратегии на учителя.
Педагогическа среда и възпитание. Проблемът за групите и общуването. Механизми на взаимоотношенията в процеса на общуване в групите.
Педагогическа технология: Същност, признаци и особености. Принципи, методи, средства и форми за възпитание.
Култура и възпитание. Специфика на нравственото възпитание, нравствени ценности и норми.
Възпитание на научно-познавателна култура.
Същност и основни понятия на естетическото възпитание.
Формиране култура на труда.
Особености на физическото възпитание.
Процес на обучение. Цели на развиващото обучение. Същност на ученето. Видове учене.
Същност на преподаването. Преподаването – дейност на учителя.
Технология на обучението.
Системи за организация на обучението. Урокът – основна форма на обучение. Типове уроци.