Приложение 1
Професионално-педагогическите компетентности към квалификационната характеристика
на специалност „Математика и информатика”
Дипломираните студенти по специалност „Математика и информатика”, в резултат от обучението си по дисциплините от педагого-психологическия и методическия цикъл, трябва да придобият следните умения и компетентности, свързани с организацията и провеждането на обучението по математика, информатика и информационни технологии в средното училище (от 5 до 12 клас):
-
да определят целите на изучаване на дадена тема и конкретен урок;
-
да извършват логически и дидактически анализ на математически или информатични понятия, да разкриват връзките между понятията и да избират подходяща методика за из учаване на конкретните понятия;
-
да извършват логически и дидактически анализ на математически твърдения, да разкриват връзките между тях и да съставят подходяща методика за изучаване на конкретните теореми;
-
да разкриват евентуални трудности при изучаване на дадена тема и средства за преодоляването им;
-
да правят подходящ подбор на задачи или да съставят задачи за постигане целите на дадена тема или урок;
-
да разработват конкретна методика на решаване на дадена задача;
-
да правят дидактическа обработка на учебното съдържание съобразно целите на конкретния урок;
-
да определят мястото и формите за осъществяване на проверка на знанията и уменията на учениците;
-
да съставят теми за класни или контролни работи;
-
да подбират подходящи методи на обучение;
-
да разработват дидактически материали и да определят мястото на използването им в учебния процес;
-
да разработват план-конспект на урок и да го реализират на практика в училище;
-
да откриват решение на дадена задача или доказателство на теорема и да оформят записите на класната дъска;
-
правилно да използват терминологията и символиката, приети в училищните курсове по математика, информатика и информационни технологии;
-
да използват графики, таблици, изчислителна техника, чертожни инструменти и други помощни средства;
-
да организират и провеждат различни видове беседи съобразно целите на урока;
-
да създават условия за възникване на подходящи проблемни ситуации, които да оползотворяват успешно в учебния процес;
-
да използват мултимедия;
-
да охарактеризират познавателната дейност на учениците и да разкриват индивидуалните им способности и особености;
-
да провеждат индивидуална работа с изявени и с изоставащи ученици;
-
да работят в екип;
-
да наблюдават, анализират и самоанализират реализацията на урок;
-
да провеждат изследвания на учебния процес и да ги фиксират в различни форми.