УЧЕБЕН ПЛАН
КВАЛИФИКАЦИОННА ХАРАКТЕРИСТИКА
НА СПЕЦИАЛНОСТ
«ОБУЧЕНИЕ ПО ИНФОРМАЦИОННИ
ТЕХНОЛОГИИ В НАЧАЛНО УЧИЛИЩЕ»
Специалността „Обучение по информационни технологии в началното училище” е от областта на висше образование 1. Педагогически науки,по професионалното направление 1.3. Педагогика на обучението по .... Обучението по специалността за образователно-квалификационна степен „Магистър” има редовна и задочна форма с продължителност 1 година. Завършилите магистри по тази специалност придобиват квалификация „Учител по информационни технологии в началното училище”.
Обща характеристика на специалността. В програмата са застъпени основните познания, необходими на учителите в началния етап на основната образователна степен за успешно преподаване на предмета „Информационни технологии” в начално училище, съгласно държавните образователни изисквания на МОМН за началния етап на основната образователна степен. Освен необходимите научни познания в областта на информационните технологии, учебният план предвижда и усвояване на умения за успешно преподаване и прилагане на информационни технологии в началното училище. Практическите умения включват усвояване на приложни програмни продукти за текстообработка, електронни таблици, обработка на графични изображения и звук, работа с и администриране на персонален компютър и мрежа от персонални компютри, представяне на информация пред публика, работа в екип и интегриране на дейности, реализирани чрез различни приложни програмни продукти. Особено внимание се отделя на обучението, базирано на проекти и на съвременните информационни технологии в образованието. Застъпено е и изучаване на методическите аспекти на учебната дисциплина „Информационни технологии” в началното училище. В учебния план са застъпени и избираеми дисциплини, които дават възможност на студентите сами да определят своята тясна специализация в зависимост от личните си интереси. Обучението завършва с писмен държавен изпит или защита на дипломна работа, която дава възможност за самостоятелно решаване на актуален преподавателски проблем с практическа насоченост.
Kомпетентности на дипломираните по специалността. Всеки дипломиран учител по информационни технологии в началното училище трябва да е придобил следните ключови знания и умения: да използва уверено и критично технологиите на информационното общество, да познава и правилно разбира природата, ролята и възможностите на информатиката и информационните технологии, да моделира практически и учебни ситуации и да ги решава с помощта на компютри или компютърни мрежи, да използва знанията си по информационни технологии в педагогическата практика. Това са ключовите учебни резултати, които в различна степен рефлектират върху специфични компетентности от следния списък:
- Умение да се извършва логически и дидактически анализ на понятия от информатиката и информационните технологии, да се разкриват връзките между понятията и да се избира подходяща методика за изучаване на конкретните понятия;
- Умение да се използват основни компютърни програми за обработка на текстове, електронни таблици, компютърна графика, съхраняване и управление на информация;
- Способност да се търси, събира и обработва информация, която да се използва по критичен и систематичен начин, да се оценява нейната актуалност и да се разграничава истинското от виртуалното, като в същото време се разпознават връзките между двете;
- Способност да се използват интернет-базирани услуги, за търсене и разбиране на сложна информация;
- Умение да се използват инструменти за създаване на електронно учебно съдържание и приложението му в педагогическата практика;
- Способност да се използват технологиите на информационното общество за подпомагане на творчеството и новаторството на учениците;
- Готовност да се занимава с нови задачи от нови области на информатиката, информационните технологии, педагогиката и психологията;
- Умение да се разработват дидактически материали и определяне мястото на използването им в учебния процес по информационни технологии и други учебни дисциплини;
- Умение да създават условия за възникване на подходящи дидактически проблемни ситуации, които да оползотворяват успешно в учебния процес;
- Притежават игрова култура в информационна среда;
- Умение да се интегрират различни информационни дейности и технологии;
- Умение за работа в екип при реализиране на проекти с помощта на информационни технологии.
Перспективи за реализация. Завършилите тази магистърска програма ще могат да преподават успешно предмета „Информационни технологии” в началното училище. Те могат да бъдат ръководители на компютърни кабинети и биха могли да подпомагат колегите си по отношение на разработването на компютърни учебни помагала по различни учебни предмети, изучавани в началното училище. Така завършилите тази магистърска програма ще бъдат добре подготвени за промените в българското образование, които настъпиха след присъединяването на страната ни към Европейския съюз. Те имат възможност да продължат обучението си за образователната и научна степен „Доктор” и да се реализират като преподаватели и научни работници във висши училища и научни институти.
Условия за прием по специалността. Приемат се кандидати, които притежават бакалавърска или магистърска степен, която осигурява учителска правоспособност за началния етап на основната образователна степен. Кандидатите трябва да имат успех не по-малко от Добър от дипломата за завършена степен на висшето образование. Приемът се провежда чрез конкурс по документи.
Учебният план е актуализиран през септември-декември 2013 г. в изпълнение на проект на Европейския социален фонд: BG051PO001-3.1.07-0009; № Д01-3609/19.02.2013 г. „Повишаване на качеството на обучение по информатика и ИКТ във ФМИ при ПУ чрез създаване и прилагане на устойчив модел за актуализация на учебните планове и програми, съобразно стратегията на ЕС за растеж „Европа 2020“ и изискванията на трудовия пазар“.
Учебният план е актуализиран с решение на:
|
Факултетен съвет (Протокол № 27 / 11.12.2013 г.)
|
Декан на ФМИ:
|
проф. д-р Асен Рахнев
|