УЧЕБЕН ПЛАН
КВАЛИФИКАЦИОННА ХАРАКТЕРИСТИКА
НА СПЕЦИАЛНОСТ
„ОБУЧЕНИЕ ПО ИНФОРМАТИКА И ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ В УЧИЛИЩЕ”
Специалността „Обучение по информатика и информационни технологии в училище” е от област на висше образование 1. Педагогически науки, по професионално направление
1.3. Педагогика на обучението по .... Обучението по специалността за образователно-квалификационна степен „Магистър” има редовна форма на обучение с продължителност
1 година. Завършилите магистри по тази специалност придобиват професионална квалификация „Учител по информатика и информационни технологии”.
Обща характеристика на специалността. Завършилите тази магистърска програма притежават задълбочени, профилирани и специализирани знания и умения за преподаване на учебните предмети Информатика и Информационни технологии в средното училище на високо професионално равнище, съгласно изискванията на МОН, посочени в образователните стандарти на средното училище. Това включва усвояване на знания, умения, инструменти, техники и методология за успешно преподаване на задължителна и профилирана подготовка по информатика и информационни технологии. В учебния план са застъпени и избираеми дисциплини, които дават възможност на студентите сами да определят своята тясна специализация. С факултативните дисциплини студентите придобиват познания в различни области като: математиката, икономиката, правото, бизнеса, психологията, философията, езиковото обучение и други. Обучението завършва с държавен изпит или защита на дипломна работа, която дава възможност за самостоятелно решаване на актуален проблем от педагогическата практика.
Kомпетентности на дипломираните по специалността. Всеки дипломиран учител с магистърска степен по информатика и информационни технологии трябва да е придобил следните ключови знания и умения: да използва уверено и критично технологиите на информационното общество, да познава и правилно разбира природата, ролята и възможностите на информатиката и информационните технологии, да моделира практически и учебни ситуации и да ги решава с помощта на компютри или компютърни мрежи, да използва знанията си по информатика и информационни технологии в педагогическата практика. Това са ключовите учебни резултати, които в различна степен рефлектират върху специфични компетентности от следния списък:
- Умение да се извършва логически и дидактически анализ на понятия от информатиката и информационните технологии, да се разкриват връзките между понятията и да се избира подходяща методика за изучаване на конкретните понятия;
- Умение да се съставят компютърни програми на конкретен език за програмиране за решаване на задачи от учебното съдържание по информатика в средното училище;
- Умение да се използват основни компютърни програми за обработка на текстове, електронни таблици, бази данни, компютърна графика, съхраняване и управление на информация;
- Способност да се търси, събира и обработва информация, която да се използва по критичен и систематичен начин, да се оценява нейната актуалност и да се разграничава истинското от виртуалното, като в същото време се разпознават връзките между двете;
- Способност за използване на интернет-базирани услуги, за търсене и разбиране на сложна информация;
- Умение да се използват инструменти за създаване на електронно учебно съдържание и приложението му в педагогическата практика;
- Способност да се използват технологиите на информационното общество за подпомагане на творчеството и новаторството на учениците;
- Готовност да се занимава с нови задачи от нови области на информатиката, информационните технологии, педагогиката и психологията;
- Умение да се разработват дидактически материали и определяне мястото на използването им в учебния процес по информатика, информационни технологии и други учебни дисциплини;
- Умение за работа в екип при реализиране на проекти с помощта на компютърни технологии;
- Умение да създават условия за възникване на подходящи дидактически проблемни ситуации, които да оползотворяват успешно в учебния процес.
Перспективи за реализация. Завършилите специалността са подготвени не само да преподават на високо професионално равнище информатика и информационни технологии, но и да прилагат информационни технологии в различни области на човешката дейност. Също така те имат възможност да продължат обучението си за образователната и научна степен „Доктор” и да се реализират като преподаватели и научни работници във висши училища и научни институти.
Условия за прием по специалността. Приемат се кандидати, които притежават бакалавърска или магистърска степен по специалността „Математика и информатика” или друга бакалавърска или магистърска специалност с допълнителна квалификация „Учител по информатика и информационни технологии”. Кандидатите трябва да имат успех не по-малко от Добър от дипломата за завършена степен на висшето образование. Приемът се провежда чрез конкурс по документи.
Документът е актуализиран с решение на ФС на ФМИ – Протокол № 17/19.04.2017 г.