|
|
Факултет по математика и информатика - Математическа теория на разума |
|
|
Лектор |
Тодор Арнаудов |
Анотация |
Курсът е предназначен за студенти, които искат да се занимават с авангардната интердисциплинарна наука Универсален изкуствен разум (УИР), която изгражда теоретичната основа и методология на изследване за бъдещата практическа реализация на самоусъвършенстващи се разумни машини (изкуственият интелект (ИИ) е един от предшествениците на тази наука). В началото на курса се въвеждат необходимите основополагащи знания, след което се разглеждат най-актуалните изследвания на водещите учени и предприемачи, особено теорията на Борис Казаченко за познавателния алгоритъм като мащабиращо се откриване на модели отдолу-нагоре, и индукцията и обобщението като методи за анализ на разума.
|
Съдържание |
-
Какво е Универсален изкуствен разум (УИР/AGI) и по какво се различава от изкуствения интелект (ИИ/AI). Технологична сингулярност и трансхуманизъм. Етични въпроси, свързани с УИР.
-
Методологични недостатъци на тесния изкуствени интелект (ИИ/AI) и компютърната лингвистика (NLP), причина за ограничения им успех. Преглед на постиженията на тесния ИИ. Абстракции от ИИ, които имат бъдеще в УИР.
-
Избрани математически теми: сложност, емпирична вероятност, теория на информацията, теория на хаоса, теория на сложните системите, възникваща функционалност и поведение, самоорганизиращи се системи, алгоритмична вероятност, минимална дължина на съобщението, бръснач на Окам.
-
Основи на класическото машинно обучение. Мрежи на Бейс. Вериги на Марков. Йерархични мрежи на Бейс и йерархични скрити модели на Марков. Предсказването като основа на разума. Интересността и красотата според Ю. Шмидхубер, Б. Казаченко и Т. Арнаудов.
-
Когнитивна психология. Психология на развитието. Психология на поведението. Класическо и оперантно кондициониране (учене с подсилване).
-
Какво е интелигентност? Тестове за човешка и машинна интелигентност. Теория на Маркус Хутер за универсалния изкуствен разум, дефиниран като алгоритъм за оптимизация на наградата.
-
Устройство на мозъка на животните и човека. Филогенетично развитие, модули, еволюционни бъгове. Химия на емоциите и поведението. Теория за неокортексните колони в мозъка на бозайниците като функционален градивен елемент на разума. Опити за буквална симулация на мозъка.
-
Еволюцията в биологичен и абстрактен смисъл: генетична, епигенетична и меметична и приложение в проектиране на сложни самоорганизиращи се системи.
-
Познавателни алгоритми и зародиши на разум.
-
Теория на разума на Джеф Хокинс - Йерархичната темпорална памет - Hierarchical Temporal Memory (HTM).
-
Теория на разума на Т.Арнаудов – разумът като унверсален симулатор на въображаеми вселени. Идеи за целенасочена „ръчна“ симулация на еволюцията на мозъка на гръбначните животни.
-
Теория за метаеволюцията на Б. Казаченко. Ентропията като изравняване, а не увеличаване на хаоса.
-
Методология на теоретично изследване на Борис Казаченко. Генералисти и специалисти – общото и частното (новото). ADHD и ASD. Внимание, концентрация и борба с разсейването. Индуктивно и дедуктивно мислене.
-
Откриване на предсказващи модели отдолу-нагоре. Мащабируемост на познавателния алгоритъм. Минимална стъпка на обобщаване.
-
Упражнения по интроспекция и обобщаване. Разширяване на обхвата от случаи върху които работи познавателния алгоритъм и др.
-
Тест/изпит.
|
|
|
|
|
|
|
|
© 2009 ФМИ |